Dag 27, 10-08-2014 Shelby USA - Canmore Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 27, 10-08-2014 Shelby USA - Canmore Canada - Reisverslag uit Canmore, Canada van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 27, 10-08-2014 Shelby USA - Canmore Canada

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

10 Augustus 2014 | Canada, Canmore

Dag 27: Zondag 10 augustus
Shelby (VS) - Canmore (Canada)
Afstand: 480 KM
Hotel Ramada Canmore
1402 Bow Valley Trail
AB T1W 1N5 CA
Canmore Canada
We zitten in het plaatsje Shelby vlak voor de Canadese – Verenigde Staten grens. Deze grens is de langst internationale grens ter wereld gedeeld tussen een en dezelfde twee landen. De is 8.891 kilometer lang, inclusief de 2,475 kilometer grens tussen Canada en Alaska.
De hoofdstad van Canada is Ottawa en de grootste steden zijn Toronto, Montreal, Vancouver en Calgary. Canada is met een oppervlakte van 9.970.610 km² op Rusland na het grootste land ter wereld.
De naam Canada is afgeleid van het indiaanse woord kanata, wat nederzetting betekent. Het land werd al duizenden jaren bewoond door indianen en inuit voordat het vanaf de 15e en 16e eeuw door de Europeanen, met name Fransen en Engelsen, werd verkend en gekoloniseerd. Frankrijk raakte in 1763 haar kolonie Nieuw-Frankrijk kwijt aan de Engelsen. In 1867 vormden vier Engelse koloniën de Canadese Confederatie. Met het Statuut van Westminster in 1931 kreeg Canada meer autonomie binnen het Britse Rijk en pas in 1982 werd het land door de Canada Act ook formeel geheel onafhankelijk van Groot-Brittannië.
Bij de grens, waar het niet druk is, waarschijnlijk vanwege het vroege tijdstip én omdat het zondagochtend is, hoeven we niet lang te wachten voordat we aan de beurt zijn. De twee rijen stromen vlot door en binnen tien minuten zijn we aan de beurt. Paspoorten inleveren, “Turn you car off, please!” en een kort kruisverhoor over het doel van ons bezoek en we kunnen door, Canada in. Links aan de horizon zien we de wazie uitlopers van de Rocky Mountains. Rondom ons heen allemaal hoofdzakelijk agrarisch landschap, met hier en daar een jaknikker. Waarschijnlijk waren ook de jaknikkers die we gisteren in de States zagen ook olieboortorens. Hier staat duidelijk op het bordje dat de pomp eigendom is van een gas/oil company.
Calgary is de grootste stad van de Canadese provincie Alberta, gelegen op ongeveer 80 kilometer afstand van de Rocky Mountains. Calgary telde in april 2010 1,071,515 inwoners (agglomeratie: 1.230.248 (2009)) waarmee het na Toronto en Montreal de grootste stad van Canada is en de op drie na grootste agglomeratie van het land. De inwoners van Calgary staan bekend als Calgarians.
De stad is een populaire bestemming voor wintersporters door het grote aantal nabijgelegen ‘vakantieparken’ in de bergen. De economie van de stad bestaat vooral uit de petroleumindustrie maar de landbouw, het toerisme en technologie zijn ook van belang. In 1988 organiseerde Calgary de Olympische Winterspelen.
De bijnaam van Calgary luidt Cowtown en het symbool van de stad is een witte Cowboyhoed, refererend aan het oude-westen karakter van Calgary.
Tegenwoordig is de economie van Calgary één van de snelst groeiende van Canada. Olie en gas zijn nog steeds de belangrijkste bronnen van inkomsten van de stad, maar men is ook gaan investeren in andere markten, onder andere in het toerisme. Deze snelle groei van de economie, en een zeer snel groeiende bevolking, brengt ook problemen met zich mee in de vorm van een tekort aan woonruimten alsmede een niet te stuiten vraag naar werknemers.
Jaarlijks bezoeken meer dan 4 miljoen mensen de stad, niet alleen voor de verschillende festivals die er worden georganiseerd zoals de Calgary Stampede, maar ook om de schitterende natuur van de Nationale parken Jasper, Banff en Lake Louise te verkennen.
Het weer is vandaag heerlijk om de stad te bezoeken, zo’n 25 °C, helemaal top. ’s Zomers is de maximale temperatuur zo’n 30 °C , ’s winters gaat de thermometer geregeld tot de –30 °C . We parkeren de auto vlak bij de Euromast van Calgary, met dit verschil dat deze bijna 200 meter hoog is. We gaan met de lift naar boven en hebben daar een schitterend uitzicht over de stad. Het is mooi weer, niet te heiig, en in de verte zien we dan ook de Rocky Mountains liggen. Veel mooie gebouwen en alles ziet er strak, schoon en onderhouden uit.
Na een half uurtje boven gaan nog even de sfeer in de stad zelf opsnuiven. Hier, in tegenstelling tot de V.S., regelmatig terrasjes en wandelgebieden in het centrum van de stad. Toch een heel andere sfeer. Ook de prijzen zijn anders, zeker vergelijkbaar met de grote steden in Nederland. Hier hoef je voor een goedkoop biertje niet naar toe. Op straat komen we ons meerijders weer tegen, geheel toeval natuurlijk, maar we zien Jan, Fleur, Maud, Arnout, Wim en Loes binnen een bestek van zo’n vijf minuten allemaal weer terug. Rond half vier vertrekken we weer, nu richting de Rocky’s, waar Canmore ons eindpunt voor vandaag is.
Hier aangekomen een mooi hotel, het Ramada, maar het ligt aan een spoorlijn, waar ieder uur minstens twee treinen langskomen die uit zo’n 150 wagons met meestal 3 locomotieven voor en twee er achter bestaan. Leuk als je van treinen houdt, maar zo’n drie kilometer trein die 60 kilometer per uur rijdt, houdt je minstens 3 minuten uit je slaap. Ondanks de biertjes in de bar iets verderop én de biertjes aan tafel in ons hotel, kan ik de slaap slecht vatten en val pas tegen tweeën in slaap.

• 12 Augustus 2014 - 10:58

Peter Van Peer:

Dag Henk,

Wat een prachtig feuilleton in woord en beeld. Ik lees het met veel plezier. In mijn gedachten reis ik ook door de wereld terwijl ik gewoon in Arnhem ben.

Groet,

Peter

• 12 Augustus 2014 - 20:14

Nettie:

Halloooo Jongens sorry dat ik de laatste tijd niets van me heb laten horen. Maar ik heb wel alles gelezen en genoten van de verhalen en de foto's. Liefs Nettie.

• 12 Augustus 2014 - 22:27

Henk & Hardy Veldhorst :

Hoewel we de laatste tijd niets van ons hebben laten horen, volgen we jullie
    Reis met heel veel interesse. We kijken steeds weer uit naar de mooie verhalen
    Waarbij het soms een feest van herkenning is.
    We wensen jullie nog vele veilige kilometers en bijf genieten
    Groetjes Henk en Hardy

Verslag uit: Canada, Canmore

Panamaricana Indian Trail 2014

Het grote avontuur, door Noord- en Midden Amerika, in onze eigen Volvo 240.

Door de ongerepte wildernis van Alaska en Canada. Door de jachtgebieden van de Grizzly beren en de Inuit Eskimo’s, afstammeling van de eerste bewoners van het Amerikaanse continent, die 12.000 jaar geleden vanuit Azië de Bering Straat over staken.

Een reis door de Rocky Mountains, met een bezoek aan de vele nationale parken. Denali in Alaska, met Mount Mac Kinley (de hoogste berg van het continent) en Glacier en Yoha in Canada.En in de USA: Yellowstone, Grand Teton, Dinosaur, Capitol Reef, Arches, Zion, Bryce, Monument Valley en natuurlijk de Grand Canyon.Een reis door het “wilde westen”, het oude territorium van de Sioux, de Comanches, de Apaches en de Navajo’s. Het avontuurlijke land van Billy the Kid en Buffalo Bill.Een route die voert langs een deel van de bekendste klassieke route aller tijden de: “ Route 66”. Wij volgen de route van Williams via Seligman en Kingman naar Oatman. En vandaar natuurlijk naar Las Vegas.

We beginnen in Panama met een prachtige reis door het tropische Midden-Amerika, met een route door Costa Rica, El Salvador, Honduras, Nicaragua.

Na een bezoek aan Palenque, het mytische centrum van de Maya’s volgen we in Mexico een deel van de rallyklassieker de “ Carrera Panamericana”.

Via de Popocatepetl, de hoogste vulkaan van Mexico, naar Teotihuacan de oude hoofdstad van de Tolteken.

Een reis met veel contrasten.

Door alle klimaatzones: van het tropische oerwoud in Midden-Amerika, door het woestijn gebied van Arizona en Nevada naar het landklimaat in het noorden van Canada en Alaska.

Een reis vol met natuur, cultuur en avontuur.

Een uniek avontuur van de categorie: “once in a life time”

Op zoek naar nieuwe ideeën, nieuwe gedachten en ook leren van andere culturen hoer met enrgie en onze grondstoffen om te gaan. Maar bovenal genieten van de natuur, de vergezichten en de mensen op onze route.