dag 29, 12-08-2014 Canmore - Grand Prairie - Reisverslag uit Grande Prairie, Canada van Henk Kip - WaarBenJij.nu dag 29, 12-08-2014 Canmore - Grand Prairie - Reisverslag uit Grande Prairie, Canada van Henk Kip - WaarBenJij.nu

dag 29, 12-08-2014 Canmore - Grand Prairie

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

12 Augustus 2014 | Canada, Grande Prairie

Dag 29: Dinsdag 12 augustus
Canmore - Grande Prairie
Afstand: 720 Km
Holiday Inn Hotel & Suites Grande Prairie
We blijven nog een dag in de provincie Alberta, maar trekkken vandaag wel naar een noordelijk gelegen plaats, namelijk Grande Prairie.
We rijden via de Higway 1 en 93 richting Jasper, een plaatsje noordelijk in het National Park. Eerst weer entree betalen voor het gebruik van Highway 93, De Icefields Parkway. (Can$ 17,--) Op de kaart lijkt het een klein stukje, maar we zullen er bijna vier uur over doen. Redenen te over: vele mooie vergezichten, dus auto vaak aan de kant om foto’s te maken, beren naast de weg, schijnt een unicum te zijn. Een bruine beer met twee jongen die zich tegoed doen aan planten die minder dan 10 meter van de weg af staan. Unieke foto’s?. Verder vergeten we de afslag van de Highway 93, dus moeten we weer omdraaien. Kost weer een halfuurtje.
De vergezichten blijven schitterend tot ver na Jasper. Na Hinton, als we afslaan richting Grande Cache en Grande Prairie en Jesse het stuur heeft overgenomen wordt het landschap weer wat vlakker. We verwachtten hier veel wild op en rond de weg, maar niets is minder waar. Misschien dat de hoge temperatuur (34 °C) hier aan bijdraagt.
De laatste uren in de auto zijn saai aan het worden. Alleen de tankbeurt in Grande Cache, een kolendagbouwmijn, het oponthoud vanwege wegwerkzaamheden en het moeten wachten op een passerende trein ( 12 minuten met 150 wagons en zo’n 15 km/h de berg op) zijn de verzetjes die we onderweg hebben.
Richting Grande Prairie zien we grootschalige houtindustrie. Mega houtverwerkingsfabrieken. Grote industriehallen met vele duizenden en duizenden boomstammen die op verwerking liggen te wachten. Ook zien we veel steengroeves, voor zowel kalk als gravel voor de wegenbouw. Niet alleen The Wall. Maar heel Berlijn kun je in deze groeves kwijt!

We naderen Grande Prairie, gelegen in het zuidelijke deel van een gebied dat bekend staat als Peace River Country. Het is gelegen op de kruising van Highway 43 en Highway 40 (de Bighorn Highway). Grande Prairie is de zevende grootste stad van Alberta (bevolking 55,032, opgenomen telling in 2011) en was een van Canada's snelst groeiende steden tussen 2001 en 2006. Het is de grootste stad tussen Edmonton en Fairbanks, Alaska. De stad adopteerde de Trompet Zwaan als een officiële symbool van de stad wegens de “zwanentrek” én de zomer nestbouw die in de nabijheid plaatsvindt. Derhalve wordt Grande Prairie ook "Swan City" genoemd.
Ieder dorp en stad lijkt hier één of meerdere golfbanen te hebben, maar ook andere vormen van recreatie zijn duidelijk aanwezig. Zeker dicht bij de bebouwing zien we veel vissers aan het werk. De meesten lijken te vissen met de vlieg.
De zuidelijke invalsweg van Grande Prairie is niet echt gericht op toeristen, wat bij andere plaatsen wel her geval was. Hier overheerst bedrijvigheid het landschap. Dichter bij het centrum meer nieuwbouwwoningen, keurig door een schutting gescheiden van de Highway. Links en rechts van de weg royaal opgezette woongebieden, meest lage woningen. Nog dichter naar het centrum de winkelgebieden met de ondertussen bekende malls. Iets na half vijf zijn we bij ons hotel voor een glas bier en de wasmachine en de droogtrommel. Ik krijg er ervaring mee!

Verslag uit: Canada, Grande Prairie

Panamaricana Indian Trail 2014

Het grote avontuur, door Noord- en Midden Amerika, in onze eigen Volvo 240.

Door de ongerepte wildernis van Alaska en Canada. Door de jachtgebieden van de Grizzly beren en de Inuit Eskimo’s, afstammeling van de eerste bewoners van het Amerikaanse continent, die 12.000 jaar geleden vanuit Azië de Bering Straat over staken.

Een reis door de Rocky Mountains, met een bezoek aan de vele nationale parken. Denali in Alaska, met Mount Mac Kinley (de hoogste berg van het continent) en Glacier en Yoha in Canada.En in de USA: Yellowstone, Grand Teton, Dinosaur, Capitol Reef, Arches, Zion, Bryce, Monument Valley en natuurlijk de Grand Canyon.Een reis door het “wilde westen”, het oude territorium van de Sioux, de Comanches, de Apaches en de Navajo’s. Het avontuurlijke land van Billy the Kid en Buffalo Bill.Een route die voert langs een deel van de bekendste klassieke route aller tijden de: “ Route 66”. Wij volgen de route van Williams via Seligman en Kingman naar Oatman. En vandaar natuurlijk naar Las Vegas.

We beginnen in Panama met een prachtige reis door het tropische Midden-Amerika, met een route door Costa Rica, El Salvador, Honduras, Nicaragua.

Na een bezoek aan Palenque, het mytische centrum van de Maya’s volgen we in Mexico een deel van de rallyklassieker de “ Carrera Panamericana”.

Via de Popocatepetl, de hoogste vulkaan van Mexico, naar Teotihuacan de oude hoofdstad van de Tolteken.

Een reis met veel contrasten.

Door alle klimaatzones: van het tropische oerwoud in Midden-Amerika, door het woestijn gebied van Arizona en Nevada naar het landklimaat in het noorden van Canada en Alaska.

Een reis vol met natuur, cultuur en avontuur.

Een uniek avontuur van de categorie: “once in a life time”

Op zoek naar nieuwe ideeën, nieuwe gedachten en ook leren van andere culturen hoer met enrgie en onze grondstoffen om te gaan. Maar bovenal genieten van de natuur, de vergezichten en de mensen op onze route.