Dag 12, 26 juli 2014 Villahermosa - Mexico Stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 12, 26 juli 2014 Villahermosa - Mexico Stad - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 12, 26 juli 2014 Villahermosa - Mexico Stad

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

26 Juli 2014 | Mexico, Mexico-stad

Dag 12: Zaterdag 26 juli 2014
Villahermosa – Mexico City
Afstand: 760 km
We nemen afscheid van Hotel Metropol aan de Luis Moya 39 in het historische centrum Cuauhtémoc en van de stad Villahermosa, hoofdstad en tevens grootste stad van de staat Tabasco in Mexico. Villahermosa heeft 335.778 inwoners (census 2005) en is de hoofdplaats van de gemeente Centro. In de stad is het Museo La Venta te vinden over de precolumbiaans stad La Venta.
Villahermosa ligt aan de oevers van de Grijalva. De stad heeft een tropisch klimaat; in de lente is het er gemiddeld 40° C met een luchtvochtigheid van 90%.
De stad werd op 24 juni 1596 gesticht als Santa María de La Victoria. In 1641 werd het de hoofdstad van de provincie Tabasco nadat de vorige hoofdstad was vernietigd door piraten. In 1826 werd het als stad erkend en hernoemd tot Villa Hermosa de San Juan Bautista. In 1915 veranderde Francisco Múgica, de toenmalige gouverneur van Tabasco, de naam tot Villahermosa.
Op 31 oktober 2007 liep de stad door ernstige overstromingen vrijwel volledig onder water. Communicatie en voedselvoorziening zijn uitgevallen, en de stad is praktisch geïsoleerd geraakt van de rest van het land. Gouverneur Andrés Granier vergeleek de situatie met New Orleans na de orkaan Katrina in 2005. Hiervan, en van de andere bezienswaardigheden van de stad zien we weinig tot niets: Mexico Stad roept en een dag langer verblijf gooit ons tijdschema en boekingsschema in de war. Vandaag een rit van 760 km naar de hoofdstad van Mexico. Villahermosa ligt laag en we rijden dan ook het eerste gedeelte van de rit, zo’n 400 kilometer voornamelijk in de kuststreek van de Golf van Mexico. Langs de weg staan veel verkopers met drank, koffie en tortillas, maar net buiten Villahermosa komen we ook verkopers met papagaaien tegen. De verleiding is groot maar ik realiseer me dat ik een Nederlandse sprekende papagaai moet hebben met een inentingsbewijs en een geldig dierenpaspoort. Hopeloze missie, snel maar verder.
We komen langs zowel uitgebreide landbouwgebieden waar zo nu en dan nog een Holsteiner in het landschap staat, maar ook langs mooerasgebieden waar wij beiden de aanwezigheid van krokodillen vermoeden. Het is er warm en benauwd genoeg voor. Als we na een tankbeurt halverwege de rit weer in de auto stappen zijn we blij dat we weer kunnen rijden: in de volle zon is het bijna niet uit te houden, met de rijwind erbij is het goed uit te houden. Het eerste gedeelte gaat zeer voorspoedig, de eerste vier uur maken we een gemiddelde van 100 km/h. Een unicum voor deze reis tot nu toe. Mogelijk komen we toch nog een beetje op tijd in Mexico-stad aan. Na Cordoba gaat het weer omhoog tot ruim 2000 meter hoogte. Een plezierige hoogvlakte met weer een heel andere vegetatie. Ruim twee kilometer omhoog betekent een temperatuurdaling van zo’n 15 – 20 oC. Het voelt dan ook veel aangenamer aan. Ook in deze gebieden veel landbouw en hier en daar ook industrie. Onder andere komen we langs een grote Volkswagenfabriek, één van de merken die naast Toyota en Nissan goed vertegenwoordigd is.
De snelweg is redelijk snel. Wel moeten we regelmatig tol betalen, variërend tussen de 15 tot 140 Mexicaanse Dollars (Pesos). Per 100 km zijn we bijna 150 Pesos kwijt, wat overeenkomt met zo’n US$ 10,50. Voor de hele rit toch zo’n US 60,--. Benzine kost hier zo’n 15 Pesos per liter, ofwel US$ 1,05. Een beetje vergelijkbaar met de prijzen die we in de andere landen hebben betaald.
Zo’n honderd kilometer van Mexico stad krijgen we aan onze linkerhand in de verte een bergketen met vulkanen te zien, waarvan de hoogste top volgens de kaart reikt tot een hoogte van 5465 meter. Voldoende hoog om zelfs nu in de zomer in het hete Mexico toch eeuwige sneeuw te kunnen zien. We stijgen verder als we nu ook in wat heuvelachtiger gebied komen, de hoogtemeter geeft ruim 3000 meter aan als de autosnelweg weer wat meer begint te kronkelen en het landschap iets meer op dat van het middelgebergte van Europa begint te lijken. De palmen en bananenbomen hebben plaatsgemaakt voor overwegend naaldhout. Grote loofbomen zien we ook niet meer. Uitsluitend houtachtige struiken met kleinere blaadjes zijn zichtbaar vanuit de auto. We kunnen het ook aan de huizen zien dat we op grotere hoogte zitten én dat het hier dus ook aanmerkelijk koeler is omdat veel meer huizen dan op lagere hoogte zijn voorzien van glas om in de winter de woning toch ook nog een beetje aangenaam te laten zijn. Uiteindelijk komen we nog op een hoogte van 3209 meter. We hebben geen Diamox-tabletten of cocabladeren tegen hoogteziekte bij ons wat ook niet nodig is omdat we alweer snel afdalen richting Mexico-stad dat op een hoogte van 2240 boven de zeespiegel ligt in het dal van Mexico. Ondanks dat we één keer verkeerd rijden zijn we toch nog om 17:30 uur in ons hotel. ’S Avonds lekker uit eten bij GoTan, een Argentijns restaurant, gespecialiseerd in steaks en andere specifieke Argentijnse gerechten. Luuk had dit adresje uitgezocht via Tripadvisor. Niet de goedkoopste plek om uit eten te gaan maar zeer aanbevelenswaardig!
Vanavond zelf de was doen omdat de wasvrouwen op zondag ook hun rustdag hebben. Morgen naar de ruïnes van Teotihuacan en nog iets meer. Kan de was mooi drogen als wij onze ‘rustdag’ hebben.

• 27 Juli 2014 - 10:29

Wim Aalderink:

Mooie berichten! Reis lijkt voorspoedig te verlopen, de berichten over het eten zijn goed en waar de gelegenheid zich voor doet verdiepen jullie je ook nog in de lokale cultuur en historie. Kortom: Goed bezig mannen!

• 27 Juli 2014 - 14:12

Jan Wiggers:

zo zo in een keer 4 dagen reisverslagen, het is maar goed dat het zondag is, heb ik de tijd om rustig alles te lezen.
    Wel Super Gaaf hoor, het is bijna alsof ik naast jullie in de auto zit, wel jammer dat je geen foto hebt gemaakt toen je onder escorte van de politie de weg vervolgde.

Geniet ervan ik kijk alweer uit naar de volgende

Groet Jan Wiggers

• 28 Juli 2014 - 15:44

Ronald Domweg:

Hallo mannen, weer genoten van de verslagen, de leuke momenten maar ook de bange momenten. Ga zo door. Veel plezier de komende dagen. Gr. Ronald

• 28 Juli 2014 - 20:32

Nettie:

Wat fijn dat jullie een rustdag hebben. MexicoCity lijkt me er interessant . Geniet ervan en van de rust. Jullie hebben nu volgens mijn papier 3680 km. gereden. En dat met al die slechte en gevaarlijke wegen. En niet te vergeten al het oponthoud bij de grenzen. Ga zo door. Liefs van Nettie XXX.

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Panamaricana Indian Trail 2014

Het grote avontuur, door Noord- en Midden Amerika, in onze eigen Volvo 240.

Door de ongerepte wildernis van Alaska en Canada. Door de jachtgebieden van de Grizzly beren en de Inuit Eskimo’s, afstammeling van de eerste bewoners van het Amerikaanse continent, die 12.000 jaar geleden vanuit Azië de Bering Straat over staken.

Een reis door de Rocky Mountains, met een bezoek aan de vele nationale parken. Denali in Alaska, met Mount Mac Kinley (de hoogste berg van het continent) en Glacier en Yoha in Canada.En in de USA: Yellowstone, Grand Teton, Dinosaur, Capitol Reef, Arches, Zion, Bryce, Monument Valley en natuurlijk de Grand Canyon.Een reis door het “wilde westen”, het oude territorium van de Sioux, de Comanches, de Apaches en de Navajo’s. Het avontuurlijke land van Billy the Kid en Buffalo Bill.Een route die voert langs een deel van de bekendste klassieke route aller tijden de: “ Route 66”. Wij volgen de route van Williams via Seligman en Kingman naar Oatman. En vandaar natuurlijk naar Las Vegas.

We beginnen in Panama met een prachtige reis door het tropische Midden-Amerika, met een route door Costa Rica, El Salvador, Honduras, Nicaragua.

Na een bezoek aan Palenque, het mytische centrum van de Maya’s volgen we in Mexico een deel van de rallyklassieker de “ Carrera Panamericana”.

Via de Popocatepetl, de hoogste vulkaan van Mexico, naar Teotihuacan de oude hoofdstad van de Tolteken.

Een reis met veel contrasten.

Door alle klimaatzones: van het tropische oerwoud in Midden-Amerika, door het woestijn gebied van Arizona en Nevada naar het landklimaat in het noorden van Canada en Alaska.

Een reis vol met natuur, cultuur en avontuur.

Een uniek avontuur van de categorie: “once in a life time”

Op zoek naar nieuwe ideeën, nieuwe gedachten en ook leren van andere culturen hoer met enrgie en onze grondstoffen om te gaan. Maar bovenal genieten van de natuur, de vergezichten en de mensen op onze route.