Dag 14, 28 juli 2014 Mexico-Stad - Guadalajara - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 14, 28 juli 2014 Mexico-Stad - Guadalajara - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 14, 28 juli 2014 Mexico-Stad - Guadalajara

Door: Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk

28 Juli 2014 | Mexico, Guadalajara

Dag 14: Maandag 28 juli 2014
Mexico City - Guadalajara
Afstand: 550 km

Vandaag geen grensovergangen en vrijwel alleen autosnelweg. We zijn gewaarschuwd voor het drukke verkeer in Mexico Stad, maar onze ervaring zaterdagmiddag was eigenlijk best positief. We reden toen, ondanks één keer een verkeerde afslag redelijk vlot door de stad heen. De stad uit op maandagochtend is toch van een iets andere orde, vooral als de weg de stad uit langzaam omhoog loopt en je elke 10 meter stil staat. Zo’n 500 keer de hellingproef uitgevoerd, 498 geslaagd. Vanwege de herrie op straat is je eigen motorgeluid niet te horen waardoor ik het toerental iets te ver laat terugvallen waardoor de motor afslaat. Uiteindelijk, na ruim anderhalf uur zijn we eindelijk uit de stad, ondertussen ook zo’n 700 meter hoger. Uiteindelijk bereiken we vandaag nog een hoogte van 3142 meter boven zeeniveau. Vooral de berg op is het te merken aan het motorvermogen dat de lucht hier ijler is. Qua landschap eigenlijk een ietsie pietsie saai. Wie wat vaker in middelgebergtes van Europa komt zal veel overeenkomsten zien, hooguit dat het landschap hier nog iets uitgestrekter is. We zitten duidelijk niet meer in tropisch gebied. De temperatuur op deze hoogvlakte bedraagt zo’n 25 °C en de lucht is droog. Een stuk aangenamer rijden dan de afgelopen twee weken waar het stuur je bijna uit de vingers glijdt. De autosnelweg is van uitzonderlijk goede kwaliteit. Nauwelijks gaten en op gevaarlijke plaatsen zijn zelfs vangrails geplaatst. Overzichtelijk, en je kunt er alleen maar af via één van de vele tolpoorten. Onderweg komen we er een stuk of vijftien tegen waar we in totaal zo’n US$ 50,-- kwijt zijn aan tolgeld voor ongeveer de 500 kilometer autosnelweg. Een alternatief is er wel, maar dan wordt de reistijd waarschijnlijk meer dan verdubbeld. Geen aantrekkelijk alternatief.
Het wat saaie landschap wordt onderbroken door de Laguna de Cuitzeo, een fantastisch meer op een hoogte van zo’n twee kilometer. Het meer ligt tussen de staten van Guanajuato en Michoacán de Ocampo . Het is de tweede in grootte in de Mexicaanse Republiek .
Dit meer is van groot belang voor de regio, en heeft een grote invloed op het klimaat in de regio. Het meer heeft een oppervlak van bijna 4000 km². Verder is het een grote voedselbron en habitat voor verschillende planten-en diersoorten, waaronder reigers, meeuwen, meerdere reptielen, maruchero garnalen en de zwarte eend .
Duizenden gezinnen zijn afhankelijk van dit meer: de vissers vangen hier kopvoorns, zonnevis en kikkers; de boeren van uit de omgeving gebruiken water uit het meer voor irrigatie van hun land. Belangrijke producten uit dit gebied zijn maïs, haver, tarwe en groenten .
In de vroege jaren tachtig, als gevolg van een idiote beslissing van regering werd een kanaal aangelegd naar de naburige staat Guanajuato. Gevolg hiervan was een grote ecologische ramp die z’n weerga niet kende: het meer droogde geheel op en alle leven verdween. Vissen gingen dood, vogels verdwenen en de economie van de regio raakte in diep verval. Aan het einde van de jaren tachtig werd het kanaal gedempt en kon het meer beginnen aan een lange periode van herstel. Het meer is altijd gevoed met water uit riviertjes die hierin uitmonden, maar de toevoer van water valt tegen. Verder is er veel slib meegevoerd wat in het meer is neergeslagen. De gemiddelde diepte bedraagt minder dan twee meter.

Veel landbouw en veeteelt in dit gebied. Waarschijnlijk ook omdat het aanmerkelijk vlakker en dus eenvoudiger te bewerken is dan de kleine akkertjes op berghellingen meer naar het zuiden.
Wat wel ineens opvalt zijn de vele hectares grote akkers met Aloe Vera, op sommige plekken zo ver als het oog reikt.

Met behulp van de Garmin rijden we probleemloos naar Hotel Fenix, waar we de auto in tegenoverliggende parkeergarage kwijt kunnen.
Guadalajara is de hoofdstad van de staat Jalisco, gelegen in het westen van Mexico. Het is na Mexico-Stad de grootste stad van het land, met een bevolking van 1.495.189 (2010). De stad ligt 1590 meter boven zeeniveau. De agglomeratie Guadalajara bevat ook de gemeentes Zapopan, Tlaquepaque, Tonalá, Tlajomulco, en Ixtlahuacan. Het aantal inwoners van de agglomeratie bedraagt 4,4 miljoen (2005), en is daarmee de tweede agglomeratie van het land en de negende van Latijns-Amerika. Inwoners van Guadalajara worden in het Spaans tapatíos genoemd.
Hoewel Guadalajara een miljoenenstad is, heeft het het karakter van een provinciestad behouden. In heel Mexico staat Guadalajara bekend als een plaats waar het goed toeven is. De stad wordt dan ook wel als 'meest Mexicaanse stad van Mexico' gezien. De hoedendans jarabe tapatío komt van oorsprong uit Guadalajara, en ook veel mariachi-orkesten vinden hier hun oorsprong.
Guadalajara staat bekend als een conservatief bolwerk. 95% van de bevolking is katholiek, nog meer dan het gemiddelde in Mexico. De stad is zetel van het aartsbisdom Guadalajara. Ook de omstreden Kerk van het Licht van de Wereld heeft haar hoofdzetel in Guadalajara.
Bezienswaardig zijn het Palacio de Gobierno, de zetel van de staatsoverheid met muurschilderingen van José Clemente Orozco, de Kathedraal van Guadalajara' en het kerkhof Panteón de Belén. Het Hospicio Cabañas staat op de lijst van werelderfgoed.
Van oudsher bestaat er een rivaliteit tussen inwoners van Guadalajara en die van Mexico-stad. Volgens het stereotype vinden de tapatíos mensen uit Mexico-Stad arrogant, ongemanierd en platvloers, terwijl andersom mensen uit Mexico-Stad inwoners van Guadalajara achterlijk, conservatief en kleinburgerlijk vinden.

Tijdens het gezamenlijk diner, weer met prima Mexicaanse gerechten, werd ook nog duidelijk dat diverse teams in Mexico-Stad door de politie waren aangehouden. Niet vanwege snelheid, maar omdat zij tussen 07:00 uur en 23:00 uur in de stad reden, terwijl dat volgens de geldende regels (zwart op wit!) voor buitenlandse auto’s verboden is. Dit was wel door de organisatie aangekaart via de ambassade en ontheffing hiervoor was kennelijk wel verstrekt en ook gecommuniceerd naar de politiekorpsen in Mexico-Stad, maar de boodschap is duidelijk niet overal op de werkvloer terechtgekomen. Boetes werden aangekondigd tot US$ 300,-- die na enig onderhandelen al werden gehalveerd of gedecimeerd, maar in die gevallen waarin gevraagd werd om een reçu, verviel de opgelegde boete direct en kon men doorrijden. Wij zijn overigens niet aangehouden, mogelijk omdat wij via de zuidwestelijke weg de stad hebben verlaten in plaats van de noordwestelijke weg, die de meesten hebben genomen. Verder bij het binnenrijden van Guadalajara hebben wij kennelijk ook geluk gehad, anderen kwamen terecht in een staking van mensen die de tolpoorten bemensen wat voor hun tot uren oponthoud leidde. Wij hebben echter niets gezien… Voor ons in ieder geval een probleemloze rit.

• 30 Juli 2014 - 08:11

Joke Jorna :

Hoi Henk en Jesse,

Wat een mooie foto'!

Buen viaje y saludos,

Joke

• 30 Juli 2014 - 19:48

Nettie:

Ik zei toch: de politie is overal ter wereld jullie vriend. Hou dat zo. Groeten Nettie

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Panamaricana Indian Trail 2014

Het grote avontuur, door Noord- en Midden Amerika, in onze eigen Volvo 240.

Door de ongerepte wildernis van Alaska en Canada. Door de jachtgebieden van de Grizzly beren en de Inuit Eskimo’s, afstammeling van de eerste bewoners van het Amerikaanse continent, die 12.000 jaar geleden vanuit Azië de Bering Straat over staken.

Een reis door de Rocky Mountains, met een bezoek aan de vele nationale parken. Denali in Alaska, met Mount Mac Kinley (de hoogste berg van het continent) en Glacier en Yoha in Canada.En in de USA: Yellowstone, Grand Teton, Dinosaur, Capitol Reef, Arches, Zion, Bryce, Monument Valley en natuurlijk de Grand Canyon.Een reis door het “wilde westen”, het oude territorium van de Sioux, de Comanches, de Apaches en de Navajo’s. Het avontuurlijke land van Billy the Kid en Buffalo Bill.Een route die voert langs een deel van de bekendste klassieke route aller tijden de: “ Route 66”. Wij volgen de route van Williams via Seligman en Kingman naar Oatman. En vandaar natuurlijk naar Las Vegas.

We beginnen in Panama met een prachtige reis door het tropische Midden-Amerika, met een route door Costa Rica, El Salvador, Honduras, Nicaragua.

Na een bezoek aan Palenque, het mytische centrum van de Maya’s volgen we in Mexico een deel van de rallyklassieker de “ Carrera Panamericana”.

Via de Popocatepetl, de hoogste vulkaan van Mexico, naar Teotihuacan de oude hoofdstad van de Tolteken.

Een reis met veel contrasten.

Door alle klimaatzones: van het tropische oerwoud in Midden-Amerika, door het woestijn gebied van Arizona en Nevada naar het landklimaat in het noorden van Canada en Alaska.

Een reis vol met natuur, cultuur en avontuur.

Een uniek avontuur van de categorie: “once in a life time”

Op zoek naar nieuwe ideeën, nieuwe gedachten en ook leren van andere culturen hoer met enrgie en onze grondstoffen om te gaan. Maar bovenal genieten van de natuur, de vergezichten en de mensen op onze route.