Dag 14: 20-12-11 Perito Moreno -> Bariloche - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 14: 20-12-11 Perito Moreno -> Bariloche - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 14: 20-12-11 Perito Moreno -> Bariloche

Door: henk en jesse

Blijf op de hoogte en volg Henk

20 December 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Dag 14: Dinsdag 20 december, Perito Moreno naar San Carlos de Bariloche
Weer een lange rit voor de boeg, en onze laatste volle dag in Argentinië. Morgen nemen we definitief afscheid van dit immens grote land. Weer een rit van bijna 800 km, waarvan nu slechts zo’n 50 kilometer over de gravelpaden. Links naast ons in de verte zijn tussen de enkele regenbuitjes door de toppen van de Andes te zien.
De gravelweg is minstens net zo slecht als gisteren en we rijden hier dan ook extra voorzichtig. Als we na bijna 150 km op deze dag gereden hebben komen we op het asfalt dat we vandaag niet meer zullen verlaten. Vandaag geen excursies maar gewoon een lange reisdag. We hebben het heel gehouden en zijn daar trots op. Geen enkele lekke band en geen enkele ander euvel en met een goed gevoel genieten we weer van de mooie uitzichten en het steeds grilliger wordende landschap. De pampa’s hebben we ondertussen verlaten en de vlakten maken plaats voor eerst kale, maar later welig met loof- en naaldbomen begroeide berghellingen.
Plotseling bemerk ik dat het niet altijd mogelijk is om op of terug te schakelen naar de 4e versnelling. Erg lastig en mogelijk zorgwekkend. Is dit het begin van een defecte versnellingsbak? We weten het niet en oefenen in het door- en terugschakelen van 3e naar 5e versnelling en omgekeerd, voor het geval de 4 “niet wil pakken”. We lijken ons er mee te redden. Soms wil de vier wel pakken en gezien de hellingen blijven we hier dan zo lang mogelijk in rijden. Vanavond maar eens advies aan het technisch team vragen. Bij kilometerstand 290446, bijna 6500 km na onze start in Buenos Aires horen we bij een snelheid van zo’n 120 km/h een harde knal. We kijken beiden in de spiegel en zien nog iets op straat rollen. Jesse vermoedt één van onze wieldoppen en parkeert de auto aan de zijkant van de weg. Het blijkt dat de complete richtingsaanwijzerunit ontbreekt. De bedrading hangt er troosteloos bij. We zoeken de unit op die stevig beschadigd is en nemen hem mee. We hebben niets geraakt en vermoeden dat al eerder, op de gravelpaden, de unit al een tik heeft gehad en nu door de zeer harde wind en nog veel hardere windvlagen de unit er helemaal uitgeblazen is. Vanavond maar eens kijken of er nog iets te repareren valt.
Voor het eerst deze trip passeren we de 1000 mtr hoogtegrens. De lange rechte wegen lijken definitief plaats te hebben gemaakt voor bochtige bergwegen. Jesse merkt terecht op dat het landschap op Zuid Duitsland begint te lijken. De omgeving van Bariloche staat dan ook bekend om de vele Duitse immigranten (vluchtelingen?) die Duitsland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog hebben verlaten. Steeds vaker versterken Duitse namen op huizen en borden dit beeld. Casa Sonnenheim en Schmidt hebben we al gezien. Nu nog wachten op de eerste swastika’s.
Het is half bewolkt. Grote cumulus wolken belemmeren regelmatig het zicht en menig bergtop verdwijnt hier dan ook in. Tussen de wolken door zien we ook de kale toppen van het gebergte waarvan het gesteente roomwit is. We naderen de boomgrens.
Vlak voor Bariloche worden we door een nieuwe medewerker van de organisatie van de weg gehaald. Omdat verderop de weg is afgesloten geeft ons een nieuwe route en we dalen af naar één van de meren in de buurt van Bariloche. Een schitterende route waarbij wij ons aan de rand van de Bodensee wanen. Veel gebouwen zouden zo vanuit Duitsland hier naar toe verhuisd kunnen zijn.
Ons hotel (Edelweiss) is luxe, en dat kunnen we gebruiken na drie dagen stofhappen in de auto en afzien op de “camping”. Even lekker onder de douche, scheren, eten en dan ‘ns kijken of we nog iets aan de auto kunnen doen. Morgen voor de derde keer deze trip Argentinië verlaten en dan beginnen we met de lange reis door Chili waar we de echte Route Pan Americana kunnen gaan rijden.

• 20 December 2011 - 22:38

Gerard:

Hallo Henk en Jesse,

Ik volg met veel interesse jullie verslagen, vooral omdat het voor ons heel herkenbaar is wat jullie beschrijven. Wil en ik hebben er echter wat langer over gedaan dan jullie. Maar jullie moeten ook nog een stukje. En nu de bergen in. Dat is weer heel wat ande(r)s. Als jullie Walter Meekes tegenkomen van de Stichting Hope, wil je hem dan de groeten van mij doen? Een paar jaar geleden zijn we bijna een week met hem opgetrokken in Cusco.

Toi, toi, toi!

Gerard Rooks

• 20 December 2011 - 23:50

100% Winterswijk:

Hallo Henk en Jesse,
    Winterswijk kan jullie avonturen door je mooie verslagen geweldig volgen. We twitteren jullie berichten en hopen op reactie naar jullie toe.
    We zien uit naar de 1e foto met het 100%Winterswijk poloshirt.....
    Good luck!

Ester & Betty

• 21 December 2011 - 08:57

Hans Oosterhof:

Ik hoop dat de versnellingbak het niet begeeft.
    Dank voor het mee beleven van de reis, zeer intressant.
    Henk, wij blijven wel op de midwinterhoorn blazen, ik wens jullie een zeer voorspoedige reis,

groetjes

hans

• 21 December 2011 - 18:34

Peter Broens:

Het Kamperen en de maaltijd zien er goed uit.
    Nooit geweten dat je zo'n schrijver was maar het is leuk om te lezen.

succces met de verdere reis.

• 21 December 2011 - 20:12

Ben Groothuis:

hallo henkenjesse Indrukwekkend wat jullie beleven Voor henk is het natuurlijk wel extra afzien want geen silvina meer geen hole in one meer geen swik meer en geen spannende ALV meer daarom sterkte en behouden reis hasta la vista

• 21 December 2011 - 20:15

Annette En Albert:

Hoi Jesse en Henk,
    Geweldige foto's en steentjes spannende verhalen :) , net als een goed boek waar je maar niet mee kunt stoppen kijken we al weer uit naar het volgende verslag . succes en geluk met de 240 we hopen dat het iets kleins is.
    Groetjes A & A

• 22 December 2011 - 08:52

Martijn Gussinklo:

Hey Lummels,
    Mooie verhalen. Vergeet niet om je heen te kijken naar interessante handel. Ik heb jullie niet voor niets gesponserd. Verder neem ik voor jullie hier de taken waar.
    Druk in de weer met allemaal lekke kranen repareren en gasleidingen dichten. Tevens heb ik de showroom van Gerrit even lekker volgekocht dus ... druk druk druk.
    Blijven jullie nog maar even daar, ik red me wel hier...

CIAO !!

• 22 December 2011 - 14:25

Clem De Koe:

Gelukkig toch weer fris en fruitig na het stofbijten.
    Hopelijk gaat alles goed met de auto.
    Dank voor de mooie verhalen.

• 27 December 2011 - 08:45

Jan Deunk: