Dag 16: 22-12-11 Temuco -> Santiago de Chile - Reisverslag uit , van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 16: 22-12-11 Temuco -> Santiago de Chile - Reisverslag uit , van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 16: 22-12-11 Temuco -> Santiago de Chile

Door: henk en jesse

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 December 2011 | ,

Dag 16: Donderdag 22 december, van naar Temuco naar Santiago de Chile
Vandaag de hele dag snelweg, een kleine 700 kilometer. De gehele weg hebben we zicht op de met sneeuw bedekte hoge toppen van het Andesgebergte die op zo’n 60 kilometer oostelijk van ons liggen. Vanwege het tegenlicht zijn deze helaas maar weinig contrastrijk zichtbaar. Mogelijk dat in de loop van de rit als de zon via het noorden naar het westen draait er mooiere foto’s te maken zijn. Om de honderd kilometer moeten we door en tolpoortje waar we telkens zo’n 2000 pesos (ca. € 3,--) moeten betalen. Veel agrarische en industriële bedrijvigheid langs de autosnelweg die qua aanleg en wegdek niet voor de Nederlandse onderdoet. De tankstations daarentegen zijn van ongekende luxe. Keurig onderhouden inrichting, absoluut schoon sanitair en zelfs de mogelijkheid om te douchen tegen betaling van 500 pesos. Een verademing na de armtierige en vieze toiletgelegenheden die we buiten de hotels in Argentinië tegenkwamen. Maar goed, we zitten in vooralsnog in het rijkere gedeelte van Chile en het is afwachten wat ons verder te wachten staat.
We hebben de route uitgepluisd en het blijkt dat Jan Droppers en Marianne van Helden slechts een paar kilometer van onze route in het plaatsje Pirque wonen. We hebben al diverse keren geprobeerd om contact met hen te krijgen wat echter nog niet was gelukt. Uiteindelijk krijg ik Jan aan de lijn die ’t hartstikke leuk vindt als we even langskomen.
Op zo’n 250 km van Santiago de Chile komen we de eerste palmbomen weer tegen. De temperatuur die in Temeco nog rond zo’n 15 oC lag is opgelopen tot ruim boven de 20 oC. In Santiago schijnt het rond de dertig graden te zijn. De in Nederland al defecte airco in de auto zullen we node gaan missen. Gelukkig hebben we wel arko en zijn de zijruiten en achterruit door Dekalu beplakt met gaatjesfolie waardoor de zoninstraling wordt beperkt.
Het verzamelpunt vlak voor Santiago laten we letterlijk rechts en figuurlijk links liggen. Voor ons geen gezamenlijke intocht in Santiago met de Volvo Club de Chile, maar een bezoekje aan een oud-Winterswijker die al zeven jaar in Chili woont. Na een korte uitleg van Jan als we in de buurt van Pirque zitten rijden we aan het eind van de middag het bewaakte resort binnen waar hij samen met vrouw en zoontje van drie woont. Een ongekend mooi plekje met fantastische uitzichten op de Andes. We genieten van de goede koffie en krijgen een kijkje in hun nieuwe woning waar ze al ruim 2 jaar aan werken en waar de voltooiing van nadert. Na een uur of twee, nadat we nog de nodige informatie over Chili hebben ontvangen, nemen we op hartelijke wijze afscheid waarbij Jan en Marianne melden dat het nu toch wel echt tijd wordt dat Jet een keer op bezoek komt. Een echte aanrader!
Ondanks de afstand van slechts een 35 km hemelsbreed doen we er bijna twee uur over om ons zeer luxe Crowne Plaza hotel te bereiken.Een schitterend uitzicht vanaf de negende verdieping van dit hotel op de Andes. Douchen, de was afgeven, een hapje eten, een drankje en dan de website nog even bijwerken alvorens rond 01:30 uur naar bed te gaan. Morgen tenslotte een vrije dag.

• 23 December 2011 - 09:40

Cees Van Kreij:

Alvast prettige kerstdagen en een gezond en voorspoedig reizend nieuwjaar
    voor u beiden en allen die jullie hebben achtergelaten !
    MEtriendelijek groet
    Cees

• 23 December 2011 - 10:41

Herma Bijvank:

Wat een geweldige verslagen en prachtige foto's. Indrukwekkend wat jullie allemaal beleven. Bij deze wens ik jullie alvast hele fijne kerstdagen en een voorspoedige reis!
    Herma

• 23 December 2011 - 14:03

Clem De Koe:

Je komt die kip toch ook overal tegen.

• 24 December 2011 - 21:17

Rikus Snel:

Hallo Jesse en Henk.Wat een mooie reis hebben jullie daar in een schitterend land.
    Ook veel plezier samen lijkt mij. En mooi weer daar, in Holland is het echt prut weer.
    Goede reis verder en goede kerstdagen en voor later veilige thuiskomst.

• 27 December 2011 - 06:51

Jan Deunk:

geweldig om dan ook nog oud winterswijkers tegen te komen