Dag 32: 07-01-2012 van Lajo naar Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Henk Kip - WaarBenJij.nu Dag 32: 07-01-2012 van Lajo naar Cuenca - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Henk Kip - WaarBenJij.nu

Dag 32: 07-01-2012 van Lajo naar Cuenca

Door: henk en jesse

Blijf op de hoogte en volg Henk

07 Januari 2012 | Ecuador, Cuenca

Dag 32: zaterdag 7 januari 2012, van Lajo naar Cuenca
Een korte rit, slechts zo’n 200 kilometer voor de boeg. We slapen uit tot 07:30 uur, willen ontbijten, maar kennelijk heerst hier een iets andere cultuur. Geen brood, toast, cerials, müslli etc maar een bijna volledige warme maaltijd krijgen we in buffetvorm voorgeschoteld. ’t Is even wennen, maar ach, het einde van de dag zullen we ook zo wel halen. Na ’t ontbijt eerst de auto uitmesten en opnieuw inpakken. De achterbank is een puinzooi, de restanten van 4 weken lang zo’n kleine 15000 kilometer doen zich gelden. Het voelt in ieder geval goed als wij p de Garmin richting noorden rijden. De auto aftanken én één van de jerrycans volgooien voor US$ 2,-- per gallon (zo’n € 0,47 / ltr). Eindelijk de voorspelde lage brandstofprijzen. In Peru verwachten we rond een € per liter, maar ook daar al prijzen rond de € 1,30.
Een beetje abuis maar wel gelukkig nemen we niet de nieuwe aangelegde Panamericana, die netjes verhard is, maar komen we terecht op een stuk van de oude, authentieke Panamericana, dezelfde weg die Che Guevara in 1952 reed toen hij 23 was en volop kennismaakte met drank en vrouwen en zich alleen zorgen maakte over de plek waar hij de komende nacht zou kunnen slapen. (Zie motorcycle diaries) . Tijdens zijn reis van Buenos Aires naar Venezuela kwam hij in dit gebied, het bekken van de Amazone in contact met lepralijders. Samen met de contacten die hij had met sociaal zwakkeren tijdens zijn reis veranderde hij van avonturier uit een welgestelde familie in een politiek strijder. De weg die we rijden moet mogelijk zijn met de Volvo volgens een jongen die we er naar vragen. Het beeld dat Che Guevara gehad moet hebben wordt op zo’n stuk helemaal duidelijk. Een moeilijke, modderige weg, met diverse hindernissen, die we gelukkig allemaal heel overleven, maar ook met heel veel kleine gehuchtjes waar het leven decennia heeft stilgestaan. Het zonnetje dat zo nu en dan even tevoorschijn komt doet het beeld opfleuren. Sinds dagen loont het weer de moeite om te stoppen voor een foto. Uiteindelijk komen we toch op de nieuwe Panamericana uit: Een redelijk goed weg, vaak uitgehakt in de rotsen van de Andes, waardoor de uitzichten vaak belemmerd zijn. Ook trekt het dicht. Dikke wolken zorgen weer voor slecht zich en regen op ruim 3000 meter hoogte. De rest van de rit naar Cuenca levert alleen een miezerregen en slecht zicht op. Geen weer om over naar huis te schrijven. Om 15:00 uur in het hotel, waar we de dagboeken ‘ns bijwerken en proberen op internet te zetten. Verder de dag maar ‘ns uitzitten terwijl het buiten onweert, regent en koud is. Net Nederland…

• 08 Januari 2012 - 09:24

Jan Deunk:

als ik de foto's zie lijkt mij dat een heerlijk wandelgebied om met de rugzak op er door te trekken.de 200 km zal wel een peuleschil geweest zijn gezien het aantal kilomters dat je soms per dag maakte

• 08 Januari 2012 - 11:57

100% Winterswijk:

Fijn dat er weer verslagen zijn. Het wordt al iets om naar uit te zien. Spannende verhalen, mooie foto's, geweldig hoe jullie het ons een beetje laten meebeleven.
    En: 100%Winterswijk polo's ruilen voor een set ondergoed was inderdaad geen goede deal!
    Goede reis verder.

Ester&Betty

• 08 Januari 2012 - 13:07

Hans Lensink:

Beste Henk en Jesse,
    Hierbij mijn 3e reactie op jullie FANTASTISCHE reisverslagen/foto,s (m,n 2e reactie is blijkbaar niet aangekomen althans niet vermeld met o.a.GELUKKIG/GEZOND NIEUWJAAR 2012 WENS!) etc.
    Wij zijn onder de indruk van jullie reisverhalen/ervaringen/belevenissen/foto.s etc.(Annelies volgt jullie zeer goed geformuleerde/ reisverslagen/routes/foto,s ook met byzondere interesse!!)
    Wij wensen jullie nog heel veel REIS PLEZIER !!!
    Met Vr.Gr. vanuit een nog steeds grauw/triest/nat Bredevoort (NL)

• 08 Januari 2012 - 17:14

Gerrit En Nettie.:

prachtige verhalen en fotos jullie maken echte leuke en spannende dingen mee.het is net een film. nog een goede reis gewenst en veel plezier.

• 08 Januari 2012 - 18:16

Fam Van Der Wielen:

Hallo Henk en Jesse,

van ons een heel gelukkig nieuwjaar gewenst! Leuk om jullie verslagen te lezen. Veel plezier nog en tot in Winterswijk.

Adios, Eddy, Ria, Ian en Marit

• 09 Januari 2012 - 13:42

Ab Wamelink:

dag Henk en Jesse,
    Schitterende ervaringen die jullie meemaken. Op jullie verslagen kunnen diverse tv presentatoren
    jalours zijn, heel mooi geschreven en gefotograveerd, succes verder en een behouden thuiskomst.
    groet uit W,wijk Ab.